Eduhousesummit 2018

27.09.2018

Tällä viikolla vietettiin Helsingin Kulttuuritalolla Eduhousen Summittia otsikolla "Taloushallinnon selviytyjät" Tapahtuma oli järjestyksessään ensimmäinen Eduhousen vastaava tapahtuma. Puhujat ja aiheet näyttivät etukäteen mielenkiintoisilta ja osallistuinkin tapahtumaan odottavin mielin - enkä pettynyt.

Koska tapahtuma alkoi aamulla yhdeksältä se tarkoitti itselleni 4.30 Raumalta lähtevään bussiin hypäämistä, mutta olen sen verran tottunut matkaaja, ettei se haitannut.
Bussissa on aikaa tehdä monenlaisia asioita ja aamulla voi matkan viettää myös nukkuen.

Päivän anti tulisi olemaan tulevaisuuteen katsomista, sinne pyrin itsekin tähyilemään, vaikka alamme mielletään helposti historiaan katsovaksi
Päivän anti tulisi olemaan tulevaisuuteen katsomista, sinne pyrin itsekin tähyilemään, vaikka alamme mielletään helposti historiaan katsovaksi

Saavuin paikalle juuri ennen ensimmäistä puheenvuoroa ja ehdin sopivasti tervehtimään tutut. Itse olen niitä ihmisiä, jotka tilaisuuksissa istuvat aina edessä jos vapaata tilaa on, niinpä nytkin löysin paikkani toiselta riville.

Tilaisuuden avasi ja sen aivan suorastaan loistavasti aikataulussa piti Tero Nieminen.
Tilaisuuden avasi ja sen aivan suorastaan loistavasti aikataulussa piti Tero Nieminen.
Antti Soro puhui siitä miten hyvin taloushallinto on hoidettu Suomessa nyt ja miten se tulee hoidetuksi hyvin myös tulevaisuudessa
Antti Soro puhui siitä miten hyvin taloushallinto on hoidettu Suomessa nyt ja miten se tulee hoidetuksi hyvin myös tulevaisuudessa

Tilaisuus lähti käyntiin ripeästi, sopivan musiikin saatellessa esiintyjät lavalle, meitä kuulijoita oli paikalla noin 600 ihmistä, joten sillä hetkellä Kulttuuritalo oli täynnä taloushallinnon osaamista.

"Mitä jokaisen taloushallinnon ammattilaisen tulee tietää tekoälystä" Lasse Rouhiainen herätti ainakin minut miettimään asiaa monelta kannalta
"Mitä jokaisen taloushallinnon ammattilaisen tulee tietää tekoälystä" Lasse Rouhiainen herätti ainakin minut miettimään asiaa monelta kannalta
Ohjelmisorobotiikka ja tekoäly taloushallinnossa oli Tero Salmisen aiheena ja hän onnistui 20 minuutin puheenvuorossaan hienosti tuomaan esiin huomionarvoisia näkökulmia
Ohjelmisorobotiikka ja tekoäly taloushallinnossa oli Tero Salmisen aiheena ja hän onnistui 20 minuutin puheenvuorossaan hienosti tuomaan esiin huomionarvoisia näkökulmia

Jokaisella puhujalla oli aikaa 20 minuuttia mikä varmisti sen ettei kukaan jaaritellut niitä näitä vaan jokainen meni suoraan asiaan ja tilaisuudesta tuli antoisa, kuulijan ja hänen mielenkiintonsa hyppysissään hienosti pitävä aamupäivä.

Antti Ahon aihe Kirjanpitäjästä konsultiksi oli haastava aihe 20 minuutissa läpikäytäväksi, mutta hän onnistui hyvin ja herätti varmasti monet ajattelemaan tulevaa tältä näkökannalta
Antti Ahon aihe Kirjanpitäjästä konsultiksi oli haastava aihe 20 minuutissa läpikäytäväksi, mutta hän onnistui hyvin ja herätti varmasti monet ajattelemaan tulevaa tältä näkökannalta
Joka on kuullut Vesa Puttosta tietää että hän jos joku pystyy puhumaan mielenkiintoisesti aiheesta "Taloushallinnon ammattilaisen rooli yrityksen arvon kasvattamisessa"
Joka on kuullut Vesa Puttosta tietää että hän jos joku pystyy puhumaan mielenkiintoisesti aiheesta "Taloushallinnon ammattilaisen rooli yrityksen arvon kasvattamisessa"

Puheenvuorot oli ajateltu hienosti toisiaan tukeviksi, kun ensin puhutaan taloushallinnon alasta yleensä, siihen lisätään tietotekniikkaa ja etenkin tekoälyä ja sen jälkeen sujuvasti siirrytään konsultatiiviseen otteeseen, pystyivät varmasti kaikki salissa istujat kokemaan konkreettisesti sen ajatuksen mihin yritysten taloushallinto ja sen menestyksekäs hoitaminen tulevaisuudessa perustunee.

"Elämme taloushallinnon ammattilaisen parasta aikaa" Jarkko Iitiä herätteli onnistuneesti ajatuksiamme taas ohjelmistonäkökulmasta
"Elämme taloushallinnon ammattilaisen parasta aikaa" Jarkko Iitiä herätteli onnistuneesti ajatuksiamme taas ohjelmistonäkökulmasta
Ylivoimaisesta asiakaskokemuksesta hyvin tehokkaasti ja valaisevin esimerkein kertoi Kari Korkiakoski
Ylivoimaisesta asiakaskokemuksesta hyvin tehokkaasti ja valaisevin esimerkein kertoi Kari Korkiakoski

Jo tässä vaiheessa päivää oli selvää että tilaisuus on onnistunut. Kari Korkiakosken puheenvuorosta jäi mieleeni hyvin lause joka avaa asiaa kaikille jotka hetkeksi pysähtyvät miettimään:
"Asiakaskokemuksen on lunastettava brändin lupaus" 
Yritys voi tehdä hyvää brändimainontaa ja luoda brändiä, mutta se totuudenhetki on siinä, sillä hetkellä, kun ollaan asiakaspalvelun äärellä. Brändin lupaukset ovat yhtä tyhjän kanssa jos asiakaspalvelu ei niitä onnistu lunastamaan.

Marika Myllykangas avasi ajatuksiaan asiantuntijan henkilöbrändäyksestä sosiaalisesa mediassa
Marika Myllykangas avasi ajatuksiaan asiantuntijan henkilöbrändäyksestä sosiaalisesa mediassa
Kaikki myy taloushallinnossa - Mika D. Rubanovitsch.
Kaikki myy taloushallinnossa - Mika D. Rubanovitsch.

Päivän kulku jatkui yhtä hyvin suunniteltuna, kun aluksi oli puhuttu tekoälyä ja konsultaatiota, siitä siirryttiin sujuvasti ohjelmistojen hyötykäytön kautta asiakaskokemukseen. Asiakaskokemuksen merkitystä yrityksen toiminnalle ei voi koskaan korostaa liikaa. Joskus tilitoimistot olivat yrityksiä, joiden tuli hoitaa verotus mahdollisimman hyvin, niin asiakas oli tyytyväinen. Tänä päivänä siihen tarvitaan paljon enemmän.

Taloushallinnon asiantuntijoista varmasti moni on vielä vähän ujo tuomaan itseään esiin ja brändäämään osaamistaan, vaikka se aivan varmasti kannattaa. Itse olen hyvinkin aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja muutoinkin, mutta ymmärrän kyllä täysin myös sen näkökulman että asiantuntijalta ei tunnu löytyvän siihen aikaa. Marika kannusti hienosti myös työnantajia antamaan aikaa asiantuntijoilleen jotta näiden tekemä henkilöbrändäys kannattelisi myös työnantajana toimivaa yritystä

Kaikki myy - oli kyllä ehdottomasti aivan loistava puheenvuoro. Itse otan omilta asiakkailtani vastaan viestejä milloin mitäkin välinettä käyttäen, puhelin on niistä varmasti se vähiten käytetty. Tästä on ollut alallamme puhetta, joku on sitä mieltä, että kaikkien asiakkaiden pitäisi pysyä samoissa medioissa joista suositeltavin olisi sähköposti, monesti olen miettinyt etteivät minun asiakkaistani läheskään kaikki käytännössä enää edes käytä sähköpostia. Mikan luennon sanoma toi hyvin esiin sen että asiakaspalvelu on sitä että tilitoimisto ottaa asiakkaan vastaan siinä mediassa mitä asiakas haluaa käyttää. Hän lausui yhden ajattelemisen arvoisen totuuden joka nauratti yleisöä, mutta joka oli todellakin juuri sitä mistä tässä on kysymys:


Kun asiakkaasi sanoo lähettävänsä tiedot viestinä Linkedinissä et vastaa hänelle "Minä en ole siellä"

Kari Alholan puheenvuoron aiheena oli "Väheneekö osamisen tarve taloushallinnossa" Hän kertoi juuri valmistuneen tutkimuksen tuloksista
Kari Alholan puheenvuoron aiheena oli "Väheneekö osamisen tarve taloushallinnossa" Hän kertoi juuri valmistuneen tutkimuksen tuloksista
Jukka Vento kertoi tilaisuuden päätteeksi iloisen uutisen, Eduhousen Summit saa jatkoa!
Jukka Vento kertoi tilaisuuden päätteeksi iloisen uutisen, Eduhousen Summit saa jatkoa!

Kari Alhola totesi puhumaan tullessaan että onpa "kiva" tulla lavalle tällä aiheella Mikan lennokkaan puheenvuoron jälkeen.  Karin oma puheenvuoro oli kuitenkin antoisa vaikka olikin tietyllä tavalla "asiallisempi" Tutkimuksen tulos ja sen kerronta miten asiantuntijuutta tullaan kyllä tarvitsemaan jatkossakin, oli mielenkiintoinen. 

Jukka Vento kiitteli loppusanat ja kertoi mukavan uutisen, me tapaamme taas ensi kesäkuussa. Eduhouse Summit saa jatkoa! Se oli kiva kuulla.

Summitin lopetuskuva kertoo kaiken oleellisen tilaisuudesta
Summitin lopetuskuva kertoo kaiken oleellisen tilaisuudesta


Onnistuneen tilaisuuden ja ruokailun päätteeksi sain ennen kotimatkaa vielä viettää mukavan rupatteluhetken kollegan kanssa. Koska meidän KLT Risteilyllä nautittavaksi suunnitellut täysi-ikäisyyskuoharit jäivät risteilyllä juomatta, korjasimme samalla tämän vahingon. Täysi-ikäisyys siis siksi, että olemme molemmat osallistuneet ihan jokaiselle KLT -risteilylle ja jokin aika sitten risteiltiin 18. kerran. 

Lopuksi loistavia ajatuksia tilaisuuden puitteissa:

Oli ilo olla mukana, kuunnella hyviä, ajatuksia herättäviä puheenvuoroja ja tavata tuttuja kollegoita sekä tutustua uusiin. Kun tapahtuma ensi vuonna on taas ajankohtainen, osallistu ja rekisteröidy MiitMee -verkostoitumissovellukseen.

Kiitos Eduhouselle hyvästä tilaisuudesta, hienoa että olette saaneet näin hyvän idean ja hyviä yhteistyökumppaneita tapahtumaa toteuttamaan. Ensi vuonna nähdään!




Tulevaisuuteen katsoen - asiantuntijoille töitä löytyy jatkossakin!

Riikka