Eduhousesummit 2018
Tällä viikolla vietettiin Helsingin Kulttuuritalolla Eduhousen Summittia otsikolla "Taloushallinnon selviytyjät" Tapahtuma oli järjestyksessään ensimmäinen Eduhousen vastaava tapahtuma. Puhujat ja aiheet näyttivät etukäteen mielenkiintoisilta ja osallistuinkin tapahtumaan odottavin mielin - enkä pettynyt.
Koska tapahtuma alkoi aamulla yhdeksältä se tarkoitti itselleni 4.30 Raumalta lähtevään bussiin hypäämistä, mutta olen sen verran tottunut matkaaja, ettei se haitannut.
Bussissa on aikaa tehdä monenlaisia asioita ja aamulla voi matkan viettää myös nukkuen.
Saavuin paikalle juuri ennen ensimmäistä puheenvuoroa ja ehdin sopivasti tervehtimään tutut. Itse olen niitä ihmisiä, jotka tilaisuuksissa istuvat aina edessä jos vapaata tilaa on, niinpä nytkin löysin paikkani toiselta riville.
Tilaisuus lähti käyntiin ripeästi, sopivan musiikin saatellessa esiintyjät lavalle, meitä kuulijoita oli paikalla noin 600 ihmistä, joten sillä hetkellä Kulttuuritalo oli täynnä taloushallinnon osaamista.
Jokaisella puhujalla oli aikaa 20 minuuttia mikä varmisti sen ettei kukaan jaaritellut niitä näitä vaan jokainen meni suoraan asiaan ja tilaisuudesta tuli antoisa, kuulijan ja hänen mielenkiintonsa hyppysissään hienosti pitävä aamupäivä.
Puheenvuorot oli ajateltu hienosti toisiaan tukeviksi, kun ensin puhutaan taloushallinnon alasta yleensä, siihen lisätään tietotekniikkaa ja etenkin tekoälyä ja sen jälkeen sujuvasti siirrytään konsultatiiviseen otteeseen, pystyivät varmasti kaikki salissa istujat kokemaan konkreettisesti sen ajatuksen mihin yritysten taloushallinto ja sen menestyksekäs hoitaminen tulevaisuudessa perustunee.
Jo tässä vaiheessa päivää oli selvää että tilaisuus on onnistunut. Kari Korkiakosken puheenvuorosta jäi mieleeni hyvin lause joka avaa asiaa kaikille jotka hetkeksi pysähtyvät miettimään:
"Asiakaskokemuksen on lunastettava brändin lupaus"
Yritys voi tehdä hyvää brändimainontaa ja luoda brändiä, mutta se totuudenhetki on siinä, sillä hetkellä, kun ollaan asiakaspalvelun äärellä. Brändin lupaukset ovat yhtä tyhjän kanssa jos asiakaspalvelu ei niitä onnistu lunastamaan.
Päivän kulku jatkui yhtä hyvin suunniteltuna, kun aluksi oli puhuttu tekoälyä ja konsultaatiota, siitä siirryttiin sujuvasti ohjelmistojen hyötykäytön kautta asiakaskokemukseen. Asiakaskokemuksen merkitystä yrityksen toiminnalle ei voi koskaan korostaa liikaa. Joskus tilitoimistot olivat yrityksiä, joiden tuli hoitaa verotus mahdollisimman hyvin, niin asiakas oli tyytyväinen. Tänä päivänä siihen tarvitaan paljon enemmän.
Taloushallinnon asiantuntijoista varmasti moni on vielä vähän ujo tuomaan itseään esiin ja brändäämään osaamistaan, vaikka se aivan varmasti kannattaa. Itse olen hyvinkin aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja muutoinkin, mutta ymmärrän kyllä täysin myös sen näkökulman että asiantuntijalta ei tunnu löytyvän siihen aikaa. Marika kannusti hienosti myös työnantajia antamaan aikaa asiantuntijoilleen jotta näiden tekemä henkilöbrändäys kannattelisi myös työnantajana toimivaa yritystä
Kaikki myy - oli kyllä ehdottomasti aivan loistava puheenvuoro. Itse otan omilta asiakkailtani vastaan viestejä milloin mitäkin välinettä käyttäen, puhelin on niistä varmasti se vähiten käytetty. Tästä on ollut alallamme puhetta, joku on sitä mieltä, että kaikkien asiakkaiden pitäisi pysyä samoissa medioissa joista suositeltavin olisi sähköposti, monesti olen miettinyt etteivät minun asiakkaistani läheskään kaikki käytännössä enää edes käytä sähköpostia. Mikan luennon sanoma toi hyvin esiin sen että asiakaspalvelu on sitä että tilitoimisto ottaa asiakkaan vastaan siinä mediassa mitä asiakas haluaa käyttää. Hän lausui yhden ajattelemisen arvoisen totuuden joka nauratti yleisöä, mutta joka oli todellakin juuri sitä mistä tässä on kysymys:
Kun asiakkaasi sanoo lähettävänsä tiedot viestinä Linkedinissä et vastaa hänelle "Minä en ole siellä"
Kari Alhola totesi puhumaan tullessaan että onpa "kiva" tulla lavalle tällä aiheella Mikan lennokkaan puheenvuoron jälkeen. Karin oma puheenvuoro oli kuitenkin antoisa vaikka olikin tietyllä tavalla "asiallisempi" Tutkimuksen tulos ja sen kerronta miten asiantuntijuutta tullaan kyllä tarvitsemaan jatkossakin, oli mielenkiintoinen.
Jukka Vento kiitteli loppusanat ja kertoi mukavan uutisen, me tapaamme taas ensi kesäkuussa. Eduhouse Summit saa jatkoa! Se oli kiva kuulla.
Onnistuneen tilaisuuden ja ruokailun päätteeksi sain ennen kotimatkaa vielä viettää mukavan rupatteluhetken kollegan kanssa. Koska meidän KLT Risteilyllä nautittavaksi suunnitellut täysi-ikäisyyskuoharit jäivät risteilyllä juomatta, korjasimme samalla tämän vahingon. Täysi-ikäisyys siis siksi, että olemme molemmat osallistuneet ihan jokaiselle KLT -risteilylle ja jokin aika sitten risteiltiin 18. kerran.
Lopuksi loistavia ajatuksia tilaisuuden puitteissa:
Oli ilo olla mukana, kuunnella hyviä, ajatuksia herättäviä puheenvuoroja ja tavata tuttuja kollegoita sekä tutustua uusiin. Kun tapahtuma ensi vuonna on taas ajankohtainen, osallistu ja rekisteröidy MiitMee -verkostoitumissovellukseen.
Kiitos Eduhouselle hyvästä tilaisuudesta, hienoa että olette saaneet näin hyvän idean ja hyviä yhteistyökumppaneita tapahtumaa toteuttamaan. Ensi vuonna nähdään!
Tulevaisuuteen katsoen - asiantuntijoille töitä löytyy jatkossakin!
Riikka