Kysyykö kirjanpitäjäsi koskaan mitään?

24.02.2019

Vuonna 2016 ilmestyi Taloushallintoliitolla julkaisu nimeltään Summa, Auktorisoitujen tilitoimistojen asiakaslehti. Sain ilon kirjoittaa toukokuussa ilmestyneeseen lehteen nro 2/2016 kolumnin jonka aiheeksi oli annettu asiakkaan ja kirjanpitäjän suhde. Toimeksiantosuhde siis. 

Päätin silloin lähestyä aihetta vähän eri tavalla, ei ehkä niin asialinjalla kuin yleensä, vaikka toki täysin asiaa sisältävästi. Niin että teksti saisi ehkä asiakkaan ajattelemaan asiaa ja ymmärtämään kirjanpitäjäänsä. Samalla tietysti toivoin, että tilitoimistojen kirjanpitäjätkin lukisivat kirjoitukseni, saisivat ideoita oman asiakkaansa kanssa ja huomaisivat mitä kaikkea pitääkään ottaa huomioon. 

Kirjoitan nyt kyseisen kolumnin tähän kokonaisuudessaan juuri sellaisena kuin se on ollut vähän yli kaksi vuotta sitten, koska se on ajaton, edelleen aivan käypää tekstiä.

Kirjoitukseni oli otsikolla:

Uteliaat kirjanpitäjät

Olen ollut kirjanpitäjä yli kolmekymmentä vuotta. Monenlaisia juttuja on tullut nähdyksi ja monta kysymystä on tullut kysyttyä. Joskus asiakkaasta näkee, että hän ihmettelee, miksi kysyn jotain asiaa. Tosiasiassa kannattaa kuitenkin olla huolissaan, jos kirjanpitäjä ei koskaan kysy mitään - varsinkin jos asiakassuhde on tuore.

"Onko sinulla muita tuloja?" -kysymys voi tuntua ensi alkuun tungettelevalta. Kirjanpitäjä, jonka tehtävänä on laskea etukäteen tulevia veroja, tarvitsee kuitenkin kaiken tiedon asiakkaansa ansio- ja pääomatuloista. Ja toki myös niihin liittyvistä vähennyksistä. On todella harhaanjohtavaa laskea verotusta ilman yrittäjän kaikkia tuloja ja yllätäys verovuoden päätyttyä voi olla ikäväkin. 

"Onko puolisosi töissä yrityksessä?" Tätä uteleva kirjanpitäjä ei todellisuudessa halua tietää tarkemmin asiakkaansa rakkauselämästä, vaan hän yrittää selvittää, kuinka asia vaikuttaa asiakkaan verotukseen, eläketurvaan tai eläkkeeseen. Lentävä lause: "Jos menet naimisiin työntekijäsi kanssa, muista kertoa se kirjanpitäjällesi" ei itseasiassa ole vitsi. 

"Mihin olet käyttänyt tätä tai miten tämä liittyy toimintaasi?" Tämä on aika yleinen kysymys vähänkin erilaisempiin ostoksiin liittyvien kuittien yhteydessä. Kirjanpitäjä ei kysele kyseenalaistaakseen asiakkaan hankinnan, vaan kirjatakseen sen oikein. Saako arvonlisäveron vähentää, saako koko ostoksen vähentää tuloverotuksessa vai vain puolet - ja niin edelleen. Kaikki tärkeitä asioita, jotka pitää tehdä heti oikein. Näin asiakas välttyy ikäviltä yllätyksiltä verotuksessa.

Tunnen kirjanpitäjän, joka sanoi uudelle asiakkaalle, että asiakkaan kuuluu sitten kertoa kirjanpitäjälleen ihan kaikki, mitä elämässä tapahtuu - tarkoittaen luonnollisesti yrityksen piirissä tapahtuvia asioita. Parin vuoden kuluttua yrittäjä istui kirjanpitäjän huoneeseen ja kertoi, että hänelle on tulossa avioero. Aluksi asia vaikutti vähän koomiselta, mutta sitten kirjanpitäjä ryhtyi miettimään asiakkaan kanssa, miten yrityksen asioita järjestellään, jotta yritykselle koituu osituksessa mahdollisimman vähän haittaa omistajien avioerosta. Tätä kirjanpitäjä ei olisi osannut mitenkään kysyä eli hyvä, kun asiakas kertoi! 

Hyvä kirjanpitäjä kyselee ja asiakkaan kannattaa vastata kysymyksiin rehellisesti. Kirjanpitäjät näkevät joka päivä työssään niin paljon numeroita, ihmisiä ja ihmisten numeroita, ettei kysymyksiä tarvitse jännittää. Taustalla on halu huolehtia asiakkaasta mahdollisimman hyvin. Keskustele siis kirjanpitäjäsi kanssa - luottamuksella.


Näin siis kirjoitin toukokuussa 2016. Kirjoitus on nyt vähän yli kaksi vuotta vanha, monenlaisia muutoksia on sen jälkeen tapahtunut. Kuitenkin: 

Vaikka lait muuttuvat ja tekniikka kehittyy jotkut asiat eivät muutu. 

Toivottavasti me kirjanpitäjät muistamme kysellä ja toivottavasti te asiakkaat jaksatte vastailla - ja joskus kertoa ihan oma-aloitteisestikin kuulumisianne.

Nyt kaksi vuotta myöhemmin 

Tämän kirjoituksen sanoma on entistä tärkeämpi. Kirjanpitolain tulkinta on merkittävästi tiukentunut kun mietitään onko jokin teko tai tekemättä jättäminen tuonut vastuun kirjanpitorikoksesta. On ehdottoman tärkeää että asiakas ja kirjanpitäjä keskustelevat - rehellisesti - toistensa kanssa.  

Ja että asiakas yrittäjä uskoo kirjanpitäjää kun tämä sanoo ettei jotain nyt vaan yksinkertaisesti voi kirjanpitoon kirjata.


Onko sinulla vastaavia kokemuksia?

Olisi mielenkiintoista kuulla, mikä on ollut oudointa mitä kirjanpitäjä on kysynyt, tai mitä erikoista olet kirjanpitäjänä joutunut kysymään? Onko käynyt niin että pieni ohimennen kysytty kysymys tai asiakkaan kirjanpitäjälleen kertoma lause onkin ollut tärkeä yrityksen tai yrittäjän kannalta?



Yhteistyöterveisin

Riikka