Pitääkö tilitoimiston kasvaa?

04.05.2018

Tapasin eräänä päivänä mielenkiintoisen tilitoimiston. Yritys oli päättänyt, että "meidän ei tarvitse kasvaa". Koko liiketoiminta perustui tuntilaskutuksella asiakkaan ohjelmistoilla tehtävään työhön, eikä isompia kasvuhaluja ollut.  

Strateginen valinta
Parin hengen tiimille riitti hommaa, kun maine oli hyvä ja töitä tehtiin tehokkaasti. Molemmilla työntekijöillä oli pitkä kokemus tilitoimistotyöstä ja erilaisista ohjelmistoista. Tässä toimistoissa oli tehty myös päätös, että ohjelmistoja ei hankita itselle. Keskustelimme hieman tästä strategiavalinnasta, mutta asia jäi minua mietityttämään. Pitääkö tilitoimiston kasvaa?

Kysymys tuntuu alkuun helpolta: mietitään mitä yrittäjä, omistaja tai tilitoimiston johto haluaa.
Ja sen mukaan sitten mennään. Perussyitä yrityksen kasvulle on monesti paljonkin pohdittu. Pääsääntöisesti yrityksen kasvu nähdään mahdollisuutena kehittää yritystä eteenpäin ja kasvattaa yrityksen arvoa.

Tilitoimiston kasvun vaihtoehdot
Jos kasvuhaluja on olemassa, täytyy yrityksen johdon ja omistajien myös miettiä mitä kasvusta seuraa. Tässä tapauksessa, kun koko liikeidea perustuu oman työn myymiseen, kasvaminen vaatisi henkilöstön lisäämistä. Hinnoittelu nykymallissa on suoraviivaista, hinnastossa on x eur/h ja sitten pyritään tekemään mahdollisimman paljon laskutettavaa työtä. Kasvaminen pelkkää henkilötyötä lisää myymällä on siis suoraviivaista: palkataan lisää henkilökuntaa ja tehdään enemmän laskututtavaa työtä. Ongelma tässä mallissa on vain se, että yhden ihmisen rajat tulevat aika nopeasti vastaan. Ohjelmistoyrityksissä pidetään noin 70 prosentin laskutusastetta hyvänä -pääseekö tilitoimisto samaan?

Isompien tapausten tai asiakkaan laskuliikenteen hoitaminen edellyttäisi varahenkilöjärjestelyitä, mahdollisesti investointeja ohjelmistoon, henkilöstön koulutukseen tai muuhun sellaiseen. Tuntuu siis järkevältä jatkaa nykymallilla, koska se toimii ja tilanteeseen ollaan kohtuullisen tyytyväisiä. Toinen vaihtoehto kasvulle olisi pyrkiä oman ohjelmistotoiminnan kautta tehostamaan toimintaa, hinnoittelemaan palveluita eri tavalla ja hakemaan kannattavampia asiakkaita. Henkilöstöä tässäkin tapauksessa luultavasti joudutaan lisäämään, mutta lopputuloksena pitäisi olla kannattavampi ja vakaampi yritys.

Maltillinen kasvu paras tilitoimistolle
Kasvaminen ei välttämättä tarkoita kaiken uudistamista koko ajan. Yleensä tilitoimistoissa ei ole omistajina pääomasijoittajia, jotka piiskaisivat vuosittain kymmenien prosenttien kasvuun. Maltillinen, hallittu kasvu on monelle tilitoimistolle se sopiva vaihtoehto. Kasvaminen antaa tilaa hengittää, varmistaa yrittäjän tulevaisuutta ja yrityksen jatkuvuuden sekä pitää yrityksen mielenkiintoisena myös työntekijöilleen.

Vaihtoehtona olla kasvamatta
Vaikka yleisesti on ajatuksena että kehittyminen tarkoittaa automaattisesti kasvamista, ei se kuitenkaan sitä tarkoita, ei tilitoimistossa kuin missään muussakaan yrityksessä. Ainakaan silloin kun myytävänä ei ole tavaraa vaan palvelua.

Asiantuntijayrityksessä on tärkeää kehittää osaamista sekä palveluhalukkuutta ja -kykyä. Silloin yritys kehittyy ja sen kate paranee. Lisäksi henkilökunnan motivaatio ja työssä viihtyminen paranee - niin saavutetaan oikea kehittymistä

Ei yhtä oikeaa tapaa kehittyä
Tilitoimisto on yritys siinä kuin mikä tahansa muukin yritys. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa kehittää toimintaa. Toiset kokevat oikeaksi tavaksi kasvaa ja kehittää näin mahdollisuuksia yhtä isompien toimeksiantojen hoitamiseen ja omaan tekniseen kehittymiseen, kun kasvava liikevaihto mahdollistaa tuottavat investoinnit omiin tietoteknisiin kehitysprojekteihin. Voidaan myös palkata muita taloushallinnon ihmisten osaamista tukevia asiantuntijoita ja näin kasvattaa asiakaspalvelujen segmenttiä.

Mutta aivan yhtä hyvin voidaan kehittää pienen tilitoimiston henkilökunnan osaamista niin että asiakkaiden kanssa voidaan tehdä syvällisiä toimeksiantosopimuksia ja tarjota heille talouspäälikköpalvelua vastaavaa palvelua.

Tai voidaan keskittyä laadukkaan ohjelmiston käyttöön sovellusvuokrauksella, liikeideana keskittyä tehokkaaseen peruspalveluun ja tätä kautta saada toiminnalle kestävä kate.

Jokaiselle jotain
Parasta on että jokaista näistä tilitoimistoista tarvitaan, jokaiselle löytyy riittävä määrä potentiaalisia asiakkaita. Jokainen voi tehdä työtään juuri niin kuin kokee omakseen. 

Vaikka itse edustaisi tilitoimistoyrittäjänä jotain äärilaitaa, meidän on jokaisen hyvä muistaa ettemme ole toinen toistamme parempia sen mukaan mikä on valitsemamme toimintatapa tai haluammeko kasvaa vai emme. Se mikä erottaa meidät toisistamme laadullisesti, on kiinni aivan muista asioista kuin näistä mainituista.

Kannustakaamme toisiamme
Tilitoimistot olivat jo viime vuonna, mutta ovat etenkin tänä vuonna sellaisen murroksen edessä vaatimusten ja velvoitteiden kasvaessa koko ajan, ettei sitä edes ymmärrä kukaan muu kuin toinen tilitoimisto ja sen henkilökunta. Moni meistä on tällä hetkellä sekä fyysisen että henkisen jaksamisen rajoilla. OmaVero ja sen oudot, odottamattomat toimimattomuudet aloittivat loputtomalta tuntuvan putken uusia asioita joita ei täysin tunnu voivan ennakoida. Rahanpesulain velvoitteet jatkoivat riskiperusteiden arvioinnin tarpeella ja dokumenttien laadintavelvoitteilla. Hengähdystaukoa ei tarjoiltu edes kovimpaan tilinpäätösaikaan, EU:n Tietosuoja-asetus, GDPR, myllertää tilitoimistokenttää kovalla kädellä, eikä tilitoimistotyöntekijä, varsinkaan tilitoimiston omistaja voi kovin rennosti lomaillakaan kun hän tietää että Katso -tunnisteet odottavat siirtymistä Suomi.fi -valtuutuksiin. Isolta osalta asiakkaista ne on saatava kuntoon marraskuun 2018 alkuun - jonka jälkeen ollaakin jo siinä kohdin että on ehdottomasti keskityttävä Tulorekisterin tuloon, ellei olla jo vähän myöhässäkin... 

Antakaamme siis armoa toisillemme, kannustakaamme ja tukekaamme toisiamme. Olemme tilanteessa jossa vain me voimme ymmärtää toisiamme. Ei lisätä kenenkään taakkaa, vaan tuetaan toisiamme - eikö niin?

Tarvitsetko apua?
Olen kouluttanut ja auttanut äkkiä laskettuna noin ainakin 300 tilitoimistoa Tietosuoja-asetuksen kanssa. Ja varmasti vielä ennen 25.5.2018 lukumäärä kasvaa.

Jos tarvitset tulevissa haasteissa apua, ota rohkeasti yhteyttä, olen ollut mukana Tulorekisterin kehityksessä, teen parhaillaan yhteistyötä Suomi.fi -tunnisteiden ohjeistuksen ja tiedotuksen parissa Verohallinnon kanssa. Seuraan lisäksi kaikkia mahdollisia uusia vastaavia projekteja aktiivisesti. Toivottavasti vuonna 2019 emme kohtaa muuta isoa uudistusta kuin Tulorekisterin - jos kohtaamme olen valmiina ja autan mahdollisuuksien mukaan.

Voit tilata YouTube -kanavani tai ottaa seurantaan Facebookissa oman sivustoni. Vähän kevyemmällä otteella kuulumisiani kerron Instagramissa. Minut löydät myös Twitteristä ja Linkedinistä, voit valita mikä on sinulle sopiva kanava. Sähköpostikin toki toimii riikka@riikkalehtinen.fi


Toivottavasti jokainen taloushallinnon parissa työskentelevä ehtii ainakin hetken myös lomailemaan kesällä, niin ei syksystä tule liian raskas.

Tsemppiä kaikille!

Riikka